In urma anuntul jocului Middle-Earth : Shadow of Mordor din Ianuarie, multi oameni au comparat foarte rapid jocul cu seria celor de la Ubisoft, Assassin’s Creed. Fostul producator de la Ubisoft, Charles Randall, i-a acuzat pe cei de la Monolith si Warner Bros. folosind animatii si coduri din Assassin’s Creed II.
Dar directorul de design al jocului Shadow of Mordor, Michael de Plater a negat orice acuzatie de copiere a codului sau animatiei. Acesta le-a spus celor de la Gamespot ca a construit totul de la zero. Monolith a analizat producatorul din Anglia, Rocksteady si seria lor de jocuri Batman pentru inspiratie. Acesta spune ca la inceput s-a uitat la Batman, la lupta si la stealth, dar a spus ca de indata ce oamenii vor juca jocul, experienta de care vor avea parte va fi ceva cu totul nou.
Un scriitor de la Gamespot a jucat jocul si i s-a parut ca animatia protagonistilor Talon, a fost schimbata putin, mai ales tonifiind in jos orice asemanare cu fuga distinctiva al lui Ezio.
In general, de Plater a spus ca a petrecut mai mult timp uitandu-se la comentariile utilizatorilor, decat la articole, si oamenii pareau destul de captivati.
Caracteristica principala a jocului Shadow of Mordor este sistemul Nemesis, ce creeaza o ierarhie dinamica, spontana de trupe de orci, in timp ce jucatorii muncesc sa-si asasineze calea pana in varf. Dar de Plater spune ca atunci cand productia jocului progresa, echipa a administrat de asemenea sa-si teasa misiunile sale narative in jurul acestor evenimente dinamice.
Acesta crede ca lucrul care a evoluat mai mult de-a lungul timpului este ca oamenii intra in joc si se vor pierde total in sistemul nemesis. Trebuie mentionat ca sistemul Nemesis este scalat inapoi pe Xbox 360 si Playstation 3, daca incerci sa joci jocul pe una din consolele de generatie anterioara.